Χαιρετισμός του Μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρου στην εκδήλωση της Αδελφότητος Δημητσανιτών «Γρηγόριος Ε΄» για την αναγόρευση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κ.κ. Ιερωνύμου Β΄ σε Επίτιμο Πρόεδρο της Αδελφότητος

Μακαριώτατε Πάτερ και Δέσποτα, 

Σεβασμιώτατοι Άγιοι Αρχιερείς, 

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε της Αδελφότητος Δημητσανιτών «Γρηγόριος Ε΄», 

Εκλεκτά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, 

Εντιμότατοι εκπρόσωποι των Αρχών και του δημόσιου βίου, 

Κυρίες και κύριοι,

Με ιδιαίτερη χαρά και συγκίνηση ανταποκρίθηκα στην ευγενική πρόσκληση της ιστορικής Αδελφότητος Δημητσανιτών «Γρηγόριος Ε΄», για να συμμετάσχω στη σημερινή πανηγυρική εκδήλωση, κατά την οποία αναγορεύεται ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος Β΄ σε Επίτιμο Πρόεδρο της Αδελφότητος.

Πρόκειται για μία τιμητική διάκριση, η οποία δεν απονέμεται απλώς σε ένα πρόσωπο που κατέχει το ανώτατο εκκλησιαστικό αξίωμα της πατρίδος μας. Απονέμεται σε έναν Προκαθήμενο Ιεράρχη, ο οποίος έχει ταυτίσει τη διακονία του με την ταπεινή προσφορά, την αδιάκοπη μέριμνα για τον άνθρωπο, την υπεύθυνη ποιμαντική στάση και την έμπρακτη αγάπη προς την Εκκλησία και την πατρίδα.

Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπός μας δεν υπήρξε ποτέ άνθρωπος των μεγάλων λόγων, αλλά των μεγάλων έργων. Με τη γνωστή του πραότητα, τη διάκριση, τη νηφαλιότητα και τη σοφία του, κατόρθωσε να οδηγήσει την Εκκλησία της Ελλάδος μέσα από δύσκολες περιόδους, κοινωνικές, οικονομικές και εθνικές δοκιμασίες, παραμένοντας πάντοτε σταθερός στην αποστολή του: να διακονεί τον άνθρωπο ως εικόνα Θεού και να μαρτυρεί το Ευαγγέλιο της αγάπης.

Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, σε περιόδους που η κοινωνία μας γνώρισε έντονες αναταράξεις, ο λόγος του υπήρξε λόγος ειρηνικός και συμφιλιωτικός. Η παρουσία του αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τον ελληνικό λαό, ενώ το πλούσιο φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας αναπτύχθηκε ακόμη περισσότερο υπό τη δική του καθοδήγηση, ανακουφίζοντας χιλιάδες συνανθρώπους μας που δοκιμάστηκαν από τη φτώχεια, την ανεργία, την ασθένεια και τη μοναξιά.

Η σημερινή εκδήλωση αποκτά όμως και μία βαθύτερη διάσταση, διότι πραγματοποιείται από την Αδελφότητα Δημητσανιτών, η οποία φέρει το όνομα του Εθνοϊερομάρτυρος Πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄, του οποίου τα ιερά λείψανα φυλάσσονται ως ατίμητος θησαυρός στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό των Αθηνών.

Η Δημητσάνα δεν είναι απλώς ένας όμορφος ιστορικός τόπος της Αρκαδίας. Είναι ένας τόπος αγιασμένος από την πίστη, τη θυσία και την προσφορά. Είναι η πατρίδα του Πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄, του μεγάλου αυτού Ιεράρχου, ο οποίος σφράγισε με το μαρτύριό του την απαρχή της εθνικής μας παλιγγενεσίας. Είναι ο τόπος που ανέδειξε φωτισμένους κληρικούς, διδασκάλους του Γένους και αγωνιστές της ελευθερίας. Είναι ο τόπος όπου η Εκκλησία, η παιδεία και η φιλοπατρία συμπορεύθηκαν και έγιναν δύναμη αναγεννήσεως του Ελληνισμού.

Ως Μητροπολίτης της ιστορικής αυτής επαρχίας αισθάνομαι ιδιαίτερη ευλογία που διακονώ έναν τόπο με τόσο βαριά πνευματική και ιστορική κληρονομιά. Κληρονομιά που δεν μας επιτρέπει να επαναπαυόμαστε, αλλά μας καλεί να φανούμε αντάξιοι των μεγάλων προγόνων μας.

Η αποστολή της Αδελφότητος Δημητσανιτών είναι να υπηρετεί ακριβώς αυτόν τον σκοπό. Να διατηρεί άσβεστη τη μνήμη της Δημητσάνας, να ενώνει τους απανταχού Δημητσανίτες, να στηρίζει τον πολιτισμό, να αναδεικνύει την ιστορία του τόπου μας και να μεταφέρει στις νεότερες γενιές τις αξίες της πίστεως, της φιλοπατρίας, της προσφοράς και της ενότητας.

Μακαριώτατε,

Η σημερινή τιμή προς το πρόσωπό Σας αποτελεί ταυτόχρονα μία δημόσια έκφραση ευγνωμοσύνης για όσα έχετε προσφέρει στην Εκκλησία και στο Έθνος.

Όσοι έχουμε την ευλογία να συνεργαζόμαστε μαζί Σας, γνωρίζουμε από κοντά τη βαθιά Σας αγάπη για τις κατά τόπους Ιερές Μητροπόλεις, για τον εφημεριακό κλήρο, για τα μοναστήρια, για τη νέα γενιά και για κάθε άνθρωπο που δοκιμάζεται.

Γνωρίζουμε ακόμη την ιδιαίτερη ευαισθησία Σας απέναντι στην ελληνική περιφέρεια, στους μικρούς τόπους, στα ορεινά χωριά, στους ανθρώπους που αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανές τις εστίες του Ελληνισμού. Και η Γορτυνία υπήρξε πάντοτε μέσα σε αυτή τη μέριμνά Σας.

Η πατρική Σας αγάπη, οι συμβουλές Σας και η εμπιστοσύνη που δείχνετε προς όλους εμάς τους νεότερους Αρχιερείς αποτελούν πολύτιμο στήριγμα στη διακονία μας.

Επιτρέψατέ μου, ακόμη, να υπογραμμίσω ότι ο τίτλος του Επιτίμου Προέδρου που σήμερα απονέμεται δεν είναι μία τυπική τιμητική διάκριση. Είναι ένας ζωντανός δεσμός μεταξύ του Μακαριωτάτου και των απανταχού Δημητσανιτών. Είναι μία σχέση που θεμελιώνεται στις κοινές αξίες της Ορθοδοξίας, της ιστορικής μνήμης, της εθνικής ευθύνης και της διακονίας του ανθρώπου.

Σε μία εποχή κατά την οποία οι κοινωνίες δοκιμάζονται από την κρίση των αξιών, την αποξένωση, τον ατομικισμό και την απώλεια της ιστορικής συνειδήσεως, τέτοιες εκδηλώσεις αποκτούν ιδιαίτερη σημασία. Υπενθυμίζουν ότι ένας λαός παραμένει ζωντανός όταν τιμά την ιστορία του, αναγνωρίζει τους πνευματικούς του ηγέτες και μεταδίδει στα παιδιά του τα ιδανικά που τον κράτησαν όρθιο μέσα στους αιώνες.

Θα ήθελα, τέλος, να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια προς τον Πρόεδρο κ. Φίλιππο Σωτηρόπουλο, προς τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και προς όλους όσοι εργάστηκαν για την πραγματοποίηση της αποψινής εκδήλωσης. Η Αδελφότητα Δημητσανιτών αποδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι αποτελεί ζωντανό φορέα πολιτισμού, ιστορίας και προσφοράς.

Μακαριώτατε,

Εκ μέρους του Ιερού Κλήρου, των Ιερών Μονών και του ευσεβούς λαού της Ιεράς Μητροπόλεως Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, Σας εκφράζω τον βαθύτατο σεβασμό, την αγάπη και την ευγνωμοσύνη μας.

Ευχόμαστε ο Πανάγαθος Θεός, διά πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου, αλλά και του Εθνοϊερομάρτυρος Πατριάρχου Γρηγορίου Ε΄, να Σας χαρίζει υγεία, δύναμη, φωτισμό και μακροημέρευση, ώστε να συνεχίσετε επί πολλά ακόμη έτη να οδηγείτε με σοφία, διάκριση και πατρική αγάπη την Εκκλησία της Ελλάδος.

Εἰς πολλὰ ἔτη, Μακαριώτατε!